ליקוי שמיעהלקות שמיעה באה לידי ביטוי באובדן חלקי עד מלא של השמיעה, בין אם קיימת מלידה או שהתפתחה במהלך חיי האדם מגורמים שונים.

ישנן מספר דרגות ללקות השמיעה מליקוי שמיעה מזערי, קל, בינוני, בינוני חמור, חמור ועמוק. בישראל לפחות כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מלקות שמיעה בדרגה כלשהי. אוכלוסייה זו של הלוקים בשמיעתם זכאים לקבלת הטבות וזכויות מסוימות מהמדינה בהתאם לחומרת הפגיעה בשמיעה.

זכויות קטינים הסובלים מלקויות שמיעה

ילדים בעלי לקויות שמיעה זקוקים לתמיכה מיוחדת וטיפול מקצועי בכדי שלא יסבלו מחסכים משמעותיים בתחומי החיים השונים. לשם כך הורים לילדים קטינים עד גיל 18 שאובחנו כסובלים מלקות שמיעה זכאים לקבלת גמלת ילד חירש מהמוסד לביטוח לאומי.

לשם קבלת הגמלה על ההורים לפנות למשרדי המוסד לביטוח לאומי והגמלה תשולם מיום אבחון הילד כחירש או כבד שמיעה ועד הגיעו לגיל 18, כמו כן ניתן לקבל את הגמלה בצורה רטרואקטיבית.

נוסף על המוסד לביטוח לאומי זכאים ילדים חרשים או כבדי שמיעה למימון של מכשירי שמיעה מצד משרד הבריאות. בנוסף זכאים אותם הילדים לסיוע במערכת החינוך.

הורי הילד אף זכאים לקבלת נקודות זיכוי ממס הכנסה, הנחות בתשלומי הארנונה לרשויות המקומיות והתשלומים לבזק (הנחות עבור התקנת טלפון, פעימות מונה ודמי שימוש).

נוסף על כך זכאים קטינים הסובלים מלקות שמיעה להקלות והטבות מצד משרד החינוך שיאפשרו להם להשתלב בצורה מיטבית בבתי הספר. ילדים הסובלים מלקויות שמיעה זכאים לקבלת שעות עזר לימודיות, טיפולי תקשורת והתאמות מסוימות בבחינות הבגרות. תלמידים הניגשים לבחינת הפסיכומטרית זכאים לתנאי בחינה שיותאמו למצבם התיפקודי בשני מועדים בשנה מטעם המרכז הארצי.

ילדים מעל גיל 16 שחומרת לקותם עולה על 50 דציבלים זכאים לשעות תמלול ותרגום שנתיות. כמו כן זכאים להשתתפות של משרד הבריאות ברכישת מכשירי שמיעה עד לתקרה מסוימת.

זכויות בוגרים הסובלים מלקויות שמיעה

חל איסור מולט על הפלייתם במקום העבודה של אנשים הסובלים מלקות שמיעה, בין עם בשלבי הקבלה לעבודה, ההכשרה המקצועית או בתנאי העבודה.

המוסד לביטוח לאומי

אדם הסובל מלקות שמיעה זכאי לפנות לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריו ולהגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית- גמלה מהמוסד לביטוח לאומי המשולמת באופן חודשי. קצבת הנכות תשולם למי שעקב לקותו איבד לפחות 50% מכושר השתכרותו.

אדם ששמיעתו נפגעה עקב רעשים אליהם היה חשוף במקום עבודתו ברמה של 85 דציבלים ומעלה והוכר כנכה על ידי המוסד לביטוח לאומי זכאי לקבל מענק חד פעמי מהמוסד לביטוח לאומי או לקצבת נכות כללית כמפורט לעיל.

הקביעה האם יהיה זכאי לקצבה חודשית או למענק חד פעמית תעשה בהתאם לחומרת הפגיעה ביכולת השמיעה של אותו אדם. ובכדי לקבל גמלה זו על הנפגע להגיש את הבקשה תוך שנה מקרות האירוע או מגילוי הירידה בשמיעה ולהוכיח את תביעתו באמצעות בדיקות.

משרד הבריאות

בגיר בעל לקות שמיעה שהופיעה מלידתו או במהלך שלוש השנים הראשונות לחייו בגובה של 70 דציבלים לפחות זכאי לקבלת קצבת "דמי תקשורת": קצבה חודשים המשולמת ומשתנה בגובהה בין אנשים עובדים ללא עובדים, כמו כן זכאי להחזרים חודשיים- "סל תקשורת" ממשרד הבריאות. ההחזרים ניתנים על ההוצאות של אותו אדם על מכשירי שמיעה ואביזרי עזר לשמיעה ולהתראה.

כמו כן זכאים אנשים מעל גיל 18 הסובלים מלקות שמיעה ברמת חומרה מסוימת להשתתפות של קופת החולים בה הם חברים בהוצאותיהם עבור קניית מכשירים אלו.

אנשים הסובלים מלקות שמיעה והינם מעל גיל 18 זכאים לפטור מתשלום אגרת טלוויזיה, וישנה חובה כי לפחות רבע מהתוכניות המשודרות בעברית ילוו בתרגום לשפת הסימנים.

דילוג לתוכן