זכויות הלוקים בתסמונת דאוןתסמונת דאון היא הפרעה התפתחותית אשר נובעת מסיבות גנטיות, אשר הלוקים בה מפתחים פיגור שכלי, שורה של הפרעות בריאותיות שונות, וכן מראה חיצוני אופייני חריג.

הלוקים בתסמונת, נוסף לקשיים האינטלקטואלים מהם הם סובלים כתוצאה מהפיגור השכלי, נוטים לתפוס עצמם כילדים לאורך מרבית שנות חייהם, ומתמודדים עם קושי רב במיומנות למידת שפה ואימוצה.

מקורה של התסמונת היא מוטציה גנטית, אשר גורמת לכך שבתאי הגוף של האדם מתקיימים 47 כרומוזומים, במקום 46 אצל שאר בני האדם. התסמונת עצמה אינה תורשתית, אך טרם נמצא טיפול המסוגל לרפאה כליל, כאשר הטיפולים המקובלים כיום נועדו לנסות ולהקל על חייו של הסובל מהתסמונת, במידת האפשר.

זכויותיהם של חולי תסמונת דאון מתחלקים בהתאם לגילם, מעל ומתחת לגיל 18. להלן יתוארו הזכויות הרלוונטיות:

זכויות לחולי תסמונת דאון מתחת לגיל 18

ילד מתחת לגיל 18 אשר מוגדר כבעל תסמונת דאון זכאי באופן אוטומטי לגמלת ילד נכה חלקית בשיעור של 30%, מיום לידתו ועד לגיל 18, וזאת מטעם המוסד לביטוח לאומי ולאחר שהתקבל אישור בדבר גילוי התסמונת מבית החולים או מהמרפאה לבריאות הילד.

בהגיע הילד ליומו ה-91, נערכת בדיקה רפואית מיוחדת על ידי רופא מוסמך מטעם המוסד לביטוח לאומי, במטרה לבחון את מצבו הרפואי של הילד, ולקבוע את אחוז הנכות המשקף של הילד, וכיוצא מזה את סכום הגמלה אשר תיקבע עבורו, כאשר נכות של 100% מזכה בסכום חודשי של 2,149 ₪.

כמו כן, במידה וישנם שני ילדים במשפחה אשר סובלים מהתסמונת, גמלת הנכות של כל אחד מהילדים מוגדלת בסכום של 50% באופן אוטומטי.

יש לציין, כי במידה והילד סובל ממגבלות נוספות, לרבות פגיעה בגפים התחתונות, ליקויי ראייה ושמיעה ובעיות רפואיות נוספות, כגון אוטיזם, ייתכן שתיקבע לו גמלה בשיעור גבוה יותר.

כמו כן, במקרים מסוימים ייתכן שהילד יהא זכאי לקבלת החזר עבור טיפולים רפואיים משלימים, כגון ריפוי בעיסוק וכדומה. בכל מקרה, ובמידה והתגלתה אצל הילד בעיה רפואית כלשהיא, ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבי לתקופה של עד שנה אחורה.

בנוסף, ילד הסובל מתסמונת דאון, ואשר רשום במסגרת לימודית כלשהי (לרבות טיפולים במסגרת מכון התפתחותי) זכאי לקבל תוספת כספית לגמלה, כאשר עד גיל 14 מדובר בתוספת של 20%, ומעל גיל 14 ועד סיום לימודיו זכאי הילד לתוספת של 40%. כמו כן, במקרים מיוחדים, ובכפוף לאישור מטעם המוסד לביטוח לאומי, הילד זכאי למימון של הסדרי נסיעה מיוחדים, ואף של פעילויות מיוחדות בשעות הפנאי.

נוסף לקצבת הנכות, כל אדם הסובל מתסמונת דאון, ללא תלות בגילו, זכאי לקבלת תעודת נכה, אשר מקנה הנחות בגופים ומוסדות שונים, כגון כרטיסי נסיעה בתחבורה ציבורית.

זכויות לחולי תסמונת דאון מעל לגיל 18

מבוגר מעל לגיל 18 אשר מאובחן כסובל מהתסמונת, וכתוצאה ממנה מוגדר כמי שאיבד את יכולתו להשתכר במידה של לפחות 50%, זכאי לקצבת נכות כללית, אשר משולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי.

לקצבה זכאי כל אזרחי ישראלי מגיל 18 ועד לגיל הפנסיה, אשר נדרש להגיש בקשה לקצבה, ובעקבותיה מזומן לבדיקה רפואית אשר במסגרתה נקבע אחוז נכותו, וכיוצא בזה סכום הקצבה לה הוא זכאי. סכום קצבת הנכות המלאה עומד על סך של 2,229 ₪, כאשר במקרים חריגים ניתן לקבל תוספת לסכום זה.

בהגיעו לגיל הפנסיה, זכאי הסובל מהתסמונת לקבל קצבת זקנה, אשר מזכה בסכום חודשי של 1,502 ₪ לאדם יחיד. עם זאת, בשלב זה מתבטלת אוטומטית זכאותו של האדם לקצבת נכות.

דילוג לתוכן